Margarethas blogg om fotturer og gode opplevelser

torsdag 23. mai 2013

Gjennom nydelig kulturlandskap, St Agnes til Menton

FOTTUR FRA ST AGNES TIL MENTON _______________________________________________________________

ST AGNES-MONTI - CASTELLAR-MENTON St Agnes befinner seg på 670 m.o.h. Høydeforskjeller langs turen: Ned 1280m Opp: 620m
Tid: St Agnes -Castellar 2t15min. Castellar- Menton: 1 t
Distanse: 15 km Varighet: 3t15 min
Vanskelighetsgrad: Middels. Bred og fin sti hele veien. Merket med hvite og røde merker.
Kart: Top 25: Nice-Menton ( 3742 OT) ________________________________________________________________________________ St Agnes er den av de berømte landsbyene " Villages perchés " langs rivieraen, som ligger høyt bak Menton. Den er også kjent for sitt fort med kanoner som man kan besøke. Her holdt inntil 350 soldater til. Det var det siste leddet i Maginot linjen som ble bygget i 1932.

St. Agnes er verdt et besøk. Landsbyen er på listen over de peneste landsbyene i Frankrike. Små trange gater og smug overlapper hverandre. Hvis man vil kan man overnatte her på Hotel St Yves som har ca. 20 rom. Det å våkne til kirkeklokker og utsikt utover det nydelige landskapet er en opplevelse. Hotellet har et utmerket kjøkken og lager alt fra bunn av. Tlf: 0493 35 91 45.

Turen starter i veikrysset nedenfor landsbyen hvor det er parkeringsplasser. Vi valgte å kjøre til St.Agnes og sette fra oss bilen der. Det går også busser dit 2 ganger om dagen. Gå ned til elven men pass på å ta til ned til høyre ca. 20 m før elveleiet. Her er det dårlig merket. Følg stien som går forbi noen ruiner. Det går ganske skarpt nedover. Etter en stund krysser man elven over en gammel steinbro. Den er et vakkert skue. Stien går gjennom et nydelig og frodig landskap med blomster i mange farger, forskjellige frukttrær som sitrus, oliven og fikentrær og sypresser. Underveis lukter det timian og lavendel. En sansesens tur!

Stien er bred og lett å følge, her er ikke mulig å ta feil. Etter 1,5 time kommer du til den lille landsbyen Monti. Stien krysser bilveien. Ta stien videre ned til høyre for søppelkontainerne på den andre side av veien. Fortsett videre til landsbyen Castellar som man ser fra Monti. Castellar ligger på en høyde. Det tar 45 min å nå Castellar. Det er noen tøffe oppoverbakker dit. Endelig fremme i Castellar finner man noen små restauranter hvor man kan få servert noen deilige salater og noe duggfriskt i glasset.

Stien videre til Menton: Følg bilveien ut av landsbyen. Følg den ca. 200 m til høyre, ta så ned stien på høyre side av veien. Det er merket med de brune skiltene men vær obs, det er litt tildekket av løvverk. Stien er lett å følge. Etter hvert ser man de oransje takene i Menton nedover til høyre og til venstre havnen i Menton med det azurblåe Middelhavet. Et vakkert skue! Stien fører deg under motorveien og havner i gatene øverst i byen. Herfra går du ned mot katedralen i gamlebyen, og du ender opp langs veien på kyststripen. Her er det bare å kaste seg i havet! Herfra kan man ta drosje tilbake til St Agnes, det koster ca. € 40 og tar 30 min. 11.06.2011